Co to je? Artikulace v hudební teorii má stejný význam jako v lingvistice, tj. jak jednotlivé tóny vyslovujme. Můžeme koktat, zívat, šlapat si na zuby nebo ráčkovat. K určení artikulace existují značky.
oruna je takový oblouček s tečkou uprostřed. Znamená odsazení. Zastupuje libovolně dlouhou pomlku, nezáleže na tempu, která má vytvořit napětí. Délka koruny záleží na určitém hráči, jak to cítí. Pokud se hraje např. v orchestru, délku koruny určí dirigent.
Existuje několik druhů korun (hranatá, se dvěma tečkami), ale s těmi se setkáte jen zřídka.
Akcent zapisujeme zobáčkem směřujícím napravo. Tak to označené noty hrajeme silněji než ostatní. Silnější variantou je marcanto, zobáček směřující nahoru.
Staccato je malá tečka nad notou, která nám říká, že máme takto označenou notu hrát krátce. V odborných definicích se často píše, že staccato znamená zkrácení noty o polovinu. Tedy například čtvrťovou notu se staccatem bychom hráli jako osminovou. V praxi se ale všechny noty bez rozdílu hrají co nejkratčeji. Místo tá tá hrajeme ta ta. Značí se tečkou nad notou.
Tenuto se značí vodorovnou čárkou nad/pod notovou hlavičkou. Tato značka říká, že příslušná nota zní v celé její délce, ale odděleně. Je to tedy vlastně normální způsob přednesu. Tenuto se použije, pokud ke pro skladatele důležité, že konkrétní nota skutečně zní v celé její délce.
Legato znamená vázaně. Když jsou noty spojené legatovým obloučkem, hrajeme tóny co nejvíce spojeně. Neoddělujeme je. Rozdíl mezi legatem a normální hrou je slyšitelný především u dechových a smyčcových nástrojů a u zpěvu. Noty značené legatem hrajeme/zpíváme na jeden dech, na jeden tah smyčcem. Místo á-ú-í hrajeme áúí.
Glissando, zkráceně pouze gliss, znamená skluz z jedné noty na druhou. Je označováno linkou, nebo vlnovkou mezi dvěma tóny, co jsou rozdílně vysoké. Často, pro přehlednost, je na lince zkratka gliss. Při hře glissanda se hráč musí v rámci dálky noty po jednotlivých tónech dostat na notu druhou. Užívání glissů se přímo vybízí u harfy či klavíru.
Arpeggio je styl hraní akordů, kdy se akord zahraje postupně tón po tónu. U melodických nástrojů (ty, co nedokáží zahrát více tónů naráz) se arpeggia hrají jako rychlé rozklady. U harmonický nástrojů se využívá možnosti znění více tonů naráz a tedy rychlosti tónů po sobě jdoucích. Toto „rychlé“ arrpegio se značí šipkou, jež udává směr, jak se mají tóny hrát po sobě. Užívá se především u kytary, kdy se dané tóny prohrábnou jedním máchnutím ruky.
koruna
zprava akcent, marcanto, staccato a tenuto
legato
glissando
arpeggio
Ohýbání (bending) je technika, při které postupně zvyšujeme/snižujeme výšku jednoho tónu. Obecně se užívá název bend-up tones. Ohýbání tvoří každý nástroj jinak. Na kytaru se dělá pomocí levé ruky, kdy hráčova paže vytáhne strunu do dané výšky. Naopak u dechových nástrojů, se ohyb tónu tvoří v ústech. Bending se značí šipkou vedle noty. Směr šipky (nahoru/dolu) značí směr ohybu. Číslo na šipkou značí o kolik tónů / půltonů tón ohýbáme.
bending v notaci pro kytaru
Tremolo je jednoduše rychlé střídání not. Známe dva typy tremola. První je, když chceme rychle opakovat dokola jen jednu notu. Bylo by zdlouhavé psát třeba i šedesát stejných not za sebou, proto je pro tremolo značení a to velmi prosté. Jednoduše napíšeme přes nožičku dané noty čáru, popřípadě více čar. Počet čar určuje rychlost střídání not. Pokud máme tedy jen jednu čáru, po celou dobu trvání noty hrajeme osminové noty. Pokud jsou čáry dvě, noty jsou šestnáctinové, tři, dvaatřicetinové atd.
Tremolo můžeme hrát i mezi dvěma notami, to je druhý typ. Hraje se stejně jako příklad předchozí, ale střídají se noty dvě. Označí je též obdobně s rozdílem, že tremolové čáry napíšeme mezi právě dvě noty.
Za typ tremola můžeme též považovat víření (virbl), což je technika hry na buben. Značí se notou, která je přeškrtnuta třemi čarami ve tvaru zet.