Vezměme si durovou a mollovou stupnici. Durovou stupnici utvoříme podle striktně dané definice: durová diatonická stupnice je řada osmi (resp. sedmi) tónů, kdy mezi 3. a 4. a mezi 7. a 8. stupněm je interval půltónu, mezi ostatními stupni je interval tónu celého, přičemž mezi 1. a 8. stupněm je čistá oktáva. Mollová stupnice má též takovou definici, jen rozložení půltónů je jiné. My ale víme, že jednoduší je vytvořit mollovou stupnici seřazením durové stupnice od jejího šestého stupně. Z C dur pro příklad vytvoříme a moll (a = šestý stupeň). A když od šestého stupně durové stupnice vytvoříme stupnici mollovou, můžeme vytvořit další stupnice od dalších stupňů - tedy seřazením durové stupnice od jejího druhého, třetího, čtvrtého, pátého, šestého a sedmého stupně. A to jsou mody, byla by přece nuda mít jen dva druhy stupnic.
Modus je tedy (obecně řečeno) označení pro rozložení půltónů a celých tónů v rámci oktávy. Každý modus má rozdílné intervaly mezi jednotlivými stupni, a proto zní jinak - má jinou náladu.
První modus se nazývá iónský, tvoří se od prvního stupně a je tedy identický se stupnicí durovou. Seřazením od druhého stupně vytvoříme dórský modus, od třetího frygický, od čtvrtého lydický, od pátého mixolydický, od šestého aiolský (=moll) a od sedmého lokrický.
Teď se nabízí otázka, jak mohou jednotlivé mody znít rozdílně, když se skládají z tentýž not? Jde o to, že noty v jednotlivých modech jsou sice stejné, plní ale jinou funkci, protože náleží jinému stupni ve stupnici
Bavíme-li se o modech, většinou tím míníme právě mody durové stupnice, církevní mody, ve kterých se pohybuje západní hudba.
Chceme-li od durové stupnice odvodit její mody, zahrajeme ji od příslušného stupně, viz tabulka níže.
Určitá stupnice se nazývá dle její tóniky (prvního stupně) a modu. Takže například z C dur odvodíme D dórskou, E frygickou, F lydickou atd.
Každý modus zní trochu jinak, pro demonstraci jsem vytvořil Vyletěla holubička, ale v každém modu. Užívejte...
Máme zde nějaký modus a v něm se pohybuje melodie písničky, ale co akordy? Jak máme vědět, jaké akordy budou v daném modu znít dobře. Zde přicházejí na scénu doškálné (nebo diatonické) akordy, což jsou akordy, postavené přímo na stupních stupnice (modu), jsou tedy tvořeny pouze tóny příslušné stupnice (modu). Stupeň, od kterého se akord odvozuje, určuje harmonickou funkci akordu. Hlavní harmonické funkce plní tónika (1. stupeň), subdominanta (4. stupeň) a dominanta (5. stupeň).
od každého stupně vytvoříme kvintakord a tím získáme doškálné akordy, na obrázku konkrétně z C dur
doškálné septakordy z C dur
Tímto způsobem vytvoříme doškálné akordy pro všechny mody napříč tóninami, viz tabulka. V ní jsou vypsány (pomocí značek) jaký druh septakordu se od jakého stupně modu tvoří.
V následujícím poslechu (pod obrázkem) je jednoduchá akordová progrese skládající se z doškálných septakordů z druhého, pátého a prvního stupně (tzv. dominantní jádro). Je sedmkrát, pokaždé v jiném modu. Ač jsou akordy tvořené ze stejných stupňů
Znalost modů je dobrá z jednoho prostého důvodu a tím je fakt, že populární hudba se nepohybuje jen v durových a mollových stupnicích. Níže pár příkladů
dórský modus je téměř shodný s aiolským (mollovým) modem, od něhož ho odlišuje velká sexta. Mohli bychom říci, že dórský modus je méně smutný a méně vážný než moll, je naopak více uvolněný, ale stále má jisté napětí
The Doors - Riders On The Storm
Pink Floyd - Another Brick In The Wall (obecně floydi měli dórskou hodně v oblibě)
Tears For Fears - Mad World
frygický modus se odlišuje od mollu malou sekundou, což mu dává temný, záhadný a exotický zvuk
Metallica - Harvester Of Sorrow
Kendrick Lamar - HUMBLE.
TOOL - Reflection
lydický modus se od prosté durové stupnice odlišuje zvětšenou kvartou, což jí dává mysteriózní, éterický a jasný zvuk
R.E.M. - Man On The Moon
Led Zeppelin - Dancing Days
Alan Silvestri - hlavní znělka ze Zpátky do minulosti
mixolydický modus se odlišuje od durové stupnice malou septimou, je tedy vážnější a smělejší než dur, díky malé septimě má menší tendenci k rozuzlení
The Verve - Bitter Sweet Symphony
Guns N' Roses - Sweet Child O' Mine
Coldplay - Clocks
lokrický modus je takový černý petr a to především z důvodu že tónický kvintakord je snížený (dim). V lokrickém modu vzniká mnoho napětí a proto se v podstatě nepoužívá.
björk - Army of me
John Kirkpatrick - Dust to Dust
Máme-li stupnice se stejnou tónikou, ale v jiném modu, říkáme, že jsou k sobě paralelní. Ku příkladu k D dur jsou paralelní D dórská, D frygická, D lydická, D mixolydická, D moll a D lokrická. Změnou stupnice v písničce do nějaké paralelní podoby můžeme docílit změnu charakteru a nálady, nezmění se však tónika skladby (root note), což je velmi efektní.
Níže si můžete poslechnou jednoduchou akordovou progresi, je zahraná sedmkrát po sobě a pokaždé v jiném paralelním modu:
Příkladem změny do paralelní stupnice je Hey Jude od Beatles. Celá písnička je F dur, ale coda (outro/nanana) je v F mixolydické. (Ke změně dochází kolem 3:04).