Mikrofon je měnič, co převádí mechanické vibrace způsobené zvukem na elektrický signál. Na rozdíl od reproduktorů (což je v podstatě převrácený mikrofon) během vývoje nahrávací techniky vzniklo mnoho poměrně odlišných principů snímání zvuku. Představím vám ty, které jsou v dnešní době nejvíce časté.
je, mluvíme-li o mikrofonech, veličina, která laicky řečeno udává, jak silný signál z mikrofonu vychází. Z fyzikální definice citlivost je poměr výstupního napětí a akustického tlaku, který ho vybudil. Z toho tedy vychází, že ji vypočítáme: citlivost = U ÷ P [V/Pa]. Základní jednotka je tedy V/Pa , ta je ale obrovitánská, proto se užívá menší mV/Pa. Dosti často se můžeme setkat s udáváním citlivosti v decibelech, kterou vypočítáme dekadickým zlogaritmováním hodnoty v V/Pa a vynásobením dvaceti (protože decibel je desetinná jednotka (×10) a tlak je kvadratický (×2)):
citlivost [dB] = 20×log (citlivost [V/Pa])
Při přepočítávání na decibely musíme dávat pozor, abychom pracovali se základní jednotkou V/Pa (a né s užívanou mV/Pa, která je tisíckrát menší)! Pokud to chceme udělat naopak:
citlivost [V/Pa] = 10citlivost [dB] ÷ 20
Citlivost u běžných mikrofonů nabývá hodnot v řádech jednotek mV/Pa (záporné desítky decibelů, obvykle mezi -60dB a -40dB), ale drahé zvukařské či odposlouchávací mikrofony mají citlivost násobně vyšší.
Poněkud zavádějící je, že hodnota v decibelech je většinou záporná. Je to způsobeno tím, že logaritmus z hodnoty menší jak jedna je vždy záporný. Ale samozřejmě stále platí úměra čím větší číslo, tím lépe, jen když se pohybujeme v záporu, to je trochu matoucí. Takový mikrofon. co má citlivost 0dB, zní to směšně, má citlivost 1000 mV/Pa (=1V/Pa), což je skutečně hodně.
Mikrofon s vhodnou citlivostí volíme na základě hlučnosti prostředí: ve studiu si můžeme dovolit vysokou citlivost naopak v exteriéru se hodí spíše menší.
je poměr mezi výstupním napětím naprázdno a zkratovým proudem. Je závislá na frekvenci, proto se udává pro 1kHz, kdy je lidské ucho nejcitlivější. O impedanci se zajímáme, pokud mikrofon zapojujeme k zesilovači. Vstupní (input) impedance zesilovače by měla být 5-10× větší než impedance mikrofonu, jinak může docházet ke zkreslení.
je takový, jaký dokáže mikrofon ještě zpracovat, tedy jak moc velkej rambajs dokáže snímat. Na tuto hodnotu je nutno přihlížet, pokud nahráváme zdroje velkého hluku (jako bubny či dechy). Při moc malé MaxSPL by totiž mohlo docházet k ořezu vlny, k peakování.
je poměr mezi napětím, které mikrofon vybudí při 94dB (=1Pa) a napětím který vybudí v dokonale tichém prostředí. Z toho tedy logicky vyvodíme, že čím je tento poměr větší, tím je šum menší:
odstup šumu [dB] = 20×log × (U÷Ušum )
Šum je způsoben jak interními mikrovibracemi součástek, tak kmitáním částic vzduchu. Šum obvykle dosahuje hodnot v desítkách decibelů (tak okolo 20dB)
udává, na jaké frekvence je mikrofon citlivý. Mikrofon by měl správně mít takový rozsah, jako lidské ucho
je závislost výstupního napětí mikrofonu na frekvenci (při stejné hladině hlasitosti), nebo citlivost na frekvenci. Ideální mikrofon má charakteristiku rovnou.
Příklad frekvenční charakteristiky mikrofonu. Vidíme zde dvě křivky: první při zdroji zvuku přímo před mikrofonem, druhý ze strany. To, že to není charakteristika reproduktoru, poznáme podle toho, že jsou hodnoty v záporných číslech a není zde rezonanční „hora“.
určuje, jak je mikrofon citlivý podle úhlu, pod kterým je zdroj zvuku. Správnou směrovou charakteristiku volíme podle rozsahu prostoru, který chceme snímat. Pokud chceme snímat například zpěv, sáhneme po nějakém kardioidu naopak při snímání celého prostoru spíše užijeme všesměrový.
je nejčastější typ mikrofonu, který se používá převážně pro záznam zpěvu i hudebních nástrojů na živých vystoupeních. Elektrodynamický mikrofon funguje na principu elektromagnetické indukce: blána, do které mluvíme, přenáší kmitání na cívku. Tato cívka je volně navázaná kolem permanentního magnetu a vlivem změny působení magnetického pole kmitáním se v cívce indukuje napětí. (Více zde)
vlastnosti
výstupní impenace: v řádech 100Ω
menší citlivost v rozmezí okolo -60dB až -40db (řády mV/Pa), je tedy vhodný i do exteriéru a rušných prostředí
využití: ozvučení na akcích, nahrávání akustických nástrojů (kytara, housle, jednotlivé bubny aj)
méně citlivý na hloubky, obvyklý rozsah cca 50dB - 16 000Hz, což je ale dostačující
Funguje na stejném principu jak výše zmíněný, ale funkci cívky zde plní tenký hliníkový pásek, co zároveň funguje, jako membrána. Je méně citlivý a výstupní impedance je v řádech 10Ω. Pro zvýšení výstupního napětí užijeme transformátor.
je typ mikrofonu, který se užívá převážně ve studiích pro svoji vysokou citlivost a vyrovnanou kmitočtovou charakteristiku. Hlavním prvkem je kondenzátor, což je (obecně) součástka, jejíž charakteristická vlastnost je kapacita. Kondenzátor se obecně skládá ze dvou vodivých desek (=elektrod), mezi kterými je izolant. Všechny tyto části jsou vložené v tzv. kapsli. V případě elektrostatického mikrofonu je jedna destička pružná. Pokud má kondenzátor přístup k elektrickému náboji, tak se při pohybu té pružné elektrody mění kapacita kondenzátoru, což způsobuje změnu napětí > vzniká signál.
Potřebuje tedy ke svému chodu napájení 48 V, tzv. fantomové napájení, takže pokud bychom mikrofon připojili přímo do počítače, nebo k reproduktoru, rozhodně to fungovat nebude. Fantomové napájení většinou obstarávají zvukové karty a mixážní pulty.
Výstupní signál putuje do předzesilovače s vysokou vstupní impedancí, který zamezuje oslabování náboje na deskách. Předzesilovač je vždy součástí samotného mikrofonu (jen aby nedošlo k mýlce ze schématu níže).
Kondenzátorové mikrofony mají poměrně často membránu čnící ven z těla (zakrytou síťkou), jako na obrázku vpravo. Pokud jsou v pevné elektrodě otvory, umožňuje to mikrofonu vnímat zvuk z obou stran. Poměrně často se můžeme setkat s přepínatelnou směrovou charakteristikou.
typické vlastnosti:
výstupní impedance: 2kΩ až 5kΩ
vysoká citlivost v rozmezí okolo -40dB až -20dB (desítky mV/Pa), bude tedy snímat i nejtišší ruchy. Proto se nejvíce hodí pro nehrávání ve studiích a dobře odhlučněných prostorech.
vyrovnaná kmitočtová charakteristika
snímá celé zvukové spektrum lidského ucha
využití: nahrávání ve studiu
vyšší cena
je speciální typ kondenzátorového mikrofonu. Funguje na naprosto stejném principu, ale pevná elektroda je z elektretového materiálu. Elektret v sobě má permanentní elektrický náboj, tudíž není potřeba fantomového napájení. Elektretový mikrofon je mnohem méně náročný na výrobu, je proto mnohem levnější a menší.
Elektretový mikrofon vypadá velmi podobně jako kondenzátorový, čehož prodejci často zneužívají a to tak, že vloží malý levný elektretový mikrofon do hezkého těla a prodávají ho jako profesionální studiový mikrofon. Abychom na tento běžný trik nenaletěli, musíme se ujistit, že výrobce uvádí potřebu fantomového napájení +48V, to elektretový nepotřebuje. Tomu stačí pouhých +5V na napájení předzesilovače, které je ve zdířce v počítači.
Pro příklad mikrofon C Tech (odkaz na alzu) má v popisu, že je kondenzátorový. To není lež, protože elektretový mikrofon funguje na stejném principu jako kondenzátorový. Pokud byste se však podívali dovnitř, našli byste takový malý elektretový bobek, který rozhodně nemůže dosahovat stejných kvalit, jako studiové drahé mikrofony.
Samozřejmě ale existují kvalitní elektretové mikrofony, které se pro svou malou velikost mohou přicvaknou přímo na hudební nástroj, nebo tričko mluvčího.
typické vlastnosti:
vyšší citlivost okolo -40 dB
omezený frekvenční rozsah
nízké náklady, malé rozměry
využití: konferenční mikrofony, mikrofony u sluchátek, klopové mikrofony