Elektroakustika je podobor akustiky, který se zabývá záznamem a reprodukcí zvuku pomocí různých elektrických udělátek. Pokud si plánujete udělat domácí nahrávací studio, zdejší informace rozhodně nebudou k zahození. Tento článek slouží jen jako takový úvod do světa zvukové techniky, pro každé zvukové zařízení (jako mikrofon, zvuková karta) napíšu samostatný článek.
Měniče je obecný název pro zařízení, který dokáže přeměnit nějakou energii na jinou. V oboru akustiky tedy potřebujeme přeměnu mechanické, či akustické energie na elektrickou.
akustický tlak >> elektrické napětí (mikrofon)
el. napětí >> akustický tlak (reproduktor)
mechanický pohyb >> elektrické napětí (elektromagnetický snímač)
Další veledůležité zařízení, které je nedílnou součástí nahrávacích studií je Analogově / digitální převodník. Díky němu můžeme zvukový (ale samozřejmě i jiný) signál zpracovávat pomocí počítače. Nejprve si ujasněme jaký je přesný rozdíl mezi analogem a digitálem.
S digitálním signálem pracuje počítač, skládá se z nul a jedniček. Digitální signál má tedy „rozlišení,“ které nám říká, kolik informací je obsaženo za jednotku času. Tomu říkáme tok informací. Naopak analogový signál je křivka, vlna, rozlišení má tedy de facto nekonečné.
A/D převodník tedy funguje tak, že přístroj vezme zvukovou (nebo obrazovou) vlnu a rozseká ji do jednotlivých vzorků a ty zapíše do bináru. Logicky čím více vzorků převodník za sekundu udělá, tím je převod kvalitnější. Jelikož má počítač omezenou paměť a výpočetní výkon je prakticky nemožné zvukovou vlnu zaznamenat bez ztrát. Musíme tedy zajistit, aby frekvence vzorkování byla dostatečně vysoká, aby se zvuková stopa dala poslouchat, ale zároveň se nezaznamenávalo zbytečně moc informací (frekvence, které člověk neslyší). Pro to užijeme Shannonův teorém, který říká, že aby rekonstrukce analogového signálu v bináru byla možná, musí být vzorkovací frekvence vyšší jak dvojnásobek nejvyšší harmonické složky signálu. Páč lidské ucho neslyší vyšší frekvenci jak 20 kHz, dostatečná vzorkovací frekvence zvukového signálu je více jak 40 kHz. Ve skutečnosti se však používá 44,1 kHz a výše.
Pro převodní digitálního signálu zpět do analogového (abychom si ho mohli poslechnout) užijeme D/A převodníku.
Předzesilovač, neboli preamp, je zařízení, které primárně slouží k zesílení slabého signálu z mikrofonu. Právě to, jak moc zesilovač mění barvu zvuku, zkresluje ho, je jeho hlavní charakteristika. Při zesilovaní signálu z mikrofonu logicky chceme, aby byl zvuk bez zkreslení, u kytarových předzesilovačů a zesilovačů se zkreslení naopak vyžaduje. Dnes jsou zesilovače součástí každé lepší zvukové karty (né té, co máte v pc, to je šunt) a mixážního pultu.
Channel strip je zařízení, které slučuje několik fičurek dohromady a slouží k dobarvení zvuku. Channel strip využívá různých efektových procesorů jako je kompresor, eqalizér, limiter, gate a samozřejmě i preamp je součástí. Je většinou zabudovaný v mixážním pultu. Dnes se spíše používají softwarové pluginy.
Náš nahraný zvuk musíme logicky někam uložit. V dnešní době magnetofonové pásky, gramofonové desky a cédéčka nahradila digitální úložiště.