Ladění, takový temný výraz hudby. Nejspíš si každý nějak dokážeme asi představit, co to je, ale jde to ztuha, že? Pojďme si toto slovíčko tedy pěkně rozebrat.
OBSAH:
Primárně ladění označuje činnost, kdy se hráč snaží nástroj naladit tak, aby hrál čistě, tedy aby frekvence nástroje odpovídaly nějakému řádu (ladícímu systému). Po dlouhých sporech se ustálilo ladění, kde se ostatní tóny odvozují od A = 440 Hz. To, jak se dále od této magické hodnoty 440Hz další tóny odvozují, určuje konkrétní ladící systém (viz níže).
Historie komorního A
Komorní A je v hudebním ladění takový záchytný bod. Pokud se ladí, tak melodické nástroje vždy ladí podle A. Proč je to zrovna A? Proč ne třeba C?
Je to dáno historicky. Nota A byla totiž určena jako nejnižší tón gregoriánských chorálů. V té době ale samozřejmě nebyly ladičky, tudíž toto A mohlo mít v podstatě jakoukoliv výšku. Až vynálezem ladičky roku 1711 bylo komorní A ustáleno na něco mezi 400 Hz a 450 Hz.
Během historie se přesné ladění neustále měnilo. V období baroka bylo ladění o poznání nižší (okolo 415 Hz), naopak v 18.-19. století nastala tzv. inflace komorního A. Orchestry se předháněli, kdo bude hrát nejvýše (až okolo A=455 Hz). Tento trend však způsobil, že mnozí zpěváci do těchto výšin nebyli schopni zpívat. Proto bylo koncem 19. století francouzskou vládou určeno A rovno 435 Hz. Pro Brity však bylo toto ladění moc hluboké, a proto zohledněním změny výšky v důsledku teploty vypočítali britské A=439 Hz, které by se mělo rovnat francouzskému A=435 Hz. Frekvence je totiž přímo úměrná druhé odmocnině teploty, a protože ve Francii je větší teplo, komorní A v Británii muselo být o něco vyšší. Britští vědci si však stěžovali, že 439 je moc ošklivé číslo a špatně by se sním kalkulovalo. Byl tedy navýšeno na A=440 Hz a tadá. Tato norma byla začátkem 20. století přijata výrobci hudebních nástrojů v USA, odkud se tento standart dostal do celého světa.
Ladící systém je systém, který určuje velikost poměrů, mezi frekvencemi tónů. Určuje tedy intervaly. Známe několik ladících systémů. Některé jsou založeny na matematické přesnosti, některé na libozvučnosti. Ovšem žádný systém ladění není dokonalý.
Jednotlivé ladící sytému charakterizují velikosti intervalů mezi nimi, které měříme poměrem obou frekvencí, nebo jednotkou cent. 1 cent odpovídá 1/1200 oktávy (1 oktáva = 1200 centů).
Ladící systémy můžeme rozškatulkovat do dvou základních skupin: čisté a temperované.
Čisté ladění (just intonation) je ladění takové, jehož poměry frekvencí lze popsat jen celými čísly (např. 5:4, 81:26). Takové ladění je stoprocentně čisté z matematického pohledu, ne však z hudebního. Tento význam "čisté ladění" buď můžeme chápat jako obecný název pro více systému fungujících na stejném principu, ale většinou je čistým laděním myšleno tzv. Didymické ladění (5-limit), které pro odvozování tónů užívá jen sekundu, tercii a kvintu.
Obecný problém čistého ladění je ten, že mezi jednotlivými tóny není stejná vzdálenost, tím pádem záleží od jakého tónu zbylé odvozujeme. Níže jsou tři poslechy, ve všech posleších uslyšíte Pro Elišku v čistém ladění, ale pokaždé bude klavír nalazen od jiného tónu. Nejspíš vám budou znít všechny poslechy falešně, což jen dokazuje, proč se toto ladění nepoužívá, ale poněvadž je skladba v amoll, správné ladění pro tuto skladbu by mělo být v C a tedy první poslech.
Pythagorejské ladění
je typ čistého ladění ladění, které využívá k odvození všech tónů jen čistou kvintu s poměrem 3:2. Postup odvozování je následovný.
Dáme si tón od kterého budeme ostatní odvozovat. Pro ukázku budeme pracovat s tónem C, jehož relativní frekvence bude 1 Hz (ať se do hezky počítá). Od něho následovně budu vytvářet kvinty. Tím však nevytvoříme celou chromatiku. Můžeme jít tedy rozšířit ještě dalším směrem a to kvintou dolů, což je v zásadě kvarta nahoru. Vytvoří se nám tedy řada tónu:
Ges - Des - As - Es - Hes - F - C - G - D - A - E - H - Fis
Matematikou tedy vytvoříme dvě ramena od základního tónu, kde napravo násobíme kvintou (3/2) a vlevo kvartou (4/3). Pro příklad pracujme jen ve zlomcích s relativní základní frekvencí 1. Vyjde následovně:
Z tabulky výše zcela jistě vyplývá spousta problémů tohoto ladění. První problém je, že frekvence konkrétních tónů se liší podle frekvence, od které odvozujeme. Pokud bychom ladili třeba z C1=261,6 Hz, tón A by potom měl mít 441,5 Hz. Naopak při ladění v D by mělo naopak 440,49 Hz. Je tady ale závažnější problém, proč je toto ladění v praxi nepoužitelné, to jest pythagorejské koma:
Pythagorejské koma
Jak už víme, všechny tóny v Pythagorejském ladění získáme pomocí kvint. Problém však nastává, pokud chceme vytvořit čistou oktávu. To je možné jen součtem dvanácti kvint. Neboť kvinta je interval o velikosti sedmi půltónů, bylo by logické kdyby se těchto dvanáct kvint rovnalo sedmi oktávám podle jednoduché rovnice 7 × 12 = 12 × 7. To je však omyl.
Totiž, jak už víme, čistá kvinta má poměr frekvencí 3/2. Její relativní frekvence je tedy 1,5. Pokud toto číslo umocníme dvanácti vyjde nám 129,74633...Naopak pokud oktávu (tedy dvě) umocníme sedmi vyjde pouhých 128. Tento velemalý interval o velikosti asi 24 centů, nazýváme pythagorejské koma a je to důvod, proč je v hudbě toto ladění nepoužitelné.
Pro vyrovnání této chyby se použije tzv. vlčí kvinta, která je zmenšená právě o pythagorejské koma (těch 24 centů), aby mohl být uzavřen kvintový kruh. Tento interval je však extrémně disonantní.
Navíc, pokud se pozorně podíváte do tabulky, zjistíte, že tóny Ges a Fis nemají stejnou frekvenci a to už je průšvih.
je takové ladění, kdy jsou některé čisté intervaly záměrně rozladěny, aby jiné byly čisté.
Rovnoměrně temperované ladění
(Equal temperament) je nejčastější ladicí systém v západní Evropě. Funguje jednoduše tak, že oktávu rovnoměrně rozdělí na stejný počet tónů. Mezi každým tónem je tedy stejná vzdálenost. My se nejspíše setkáme jen s laděním 12-TET, které oktávu rozděluje na dvanáct stejných půltónů o velikosti 100 centů. Oktávu však můžeme rozdělit na libovolné přirozené číslo.
Ačkoli toto ladění je temperované, kvůli složitosti se intervaly většinou zapisují jako čisté. Ku příkladu čistou kvintu i v 12-TET zapisujeme jako poměr 3 : 2, ač v praxi je to 2,997 : 2. Tyto malilinké rozdíly zapříčiní, že toto ladění zní ve všech tóninách stejně a ve všech oktávách stejně, zabrání tak tvorbě disonantních vlčích intervalů. A to je právě důvod proč se toto ladění používá; je jedno zdali hrajeme skladbu v C nebo v D, všude jsou mezi tóny stejné vzdálenosti, a proto ve všech oktávách zní stejně.
Níže jsem vytvořil přehlednou tabulku, na které si můžete povšimnout všech rozdílů výše zmíněných ladění. Tabulku s automatickým výpočtem frekvence si můžete stáhnou zde.