Akordy- základy
OBRATY KVINTAKORDU, SEPTAKORDU A DALŠÍCH
OBRATY KVINTAKORDU, SEPTAKORDU A DALŠÍCH
Co to je? Akord je jednoduše souzvuk tří a více tónů (dva tóny jsou pouze dvojzvuk). Hraní akordů je tedy umožněno pouze harmonickým nástrojům, dokáží zahrát více tónů naráz (např. kytara klavír, varhany, harmonika, aj). U melodických nástrojů, se však můžou hrát tzv. rozklady akordů a arpeggia -- tóny akordu se hrají postupně.
Akordy ve skladbě plní vertikální harmonickou funkci.
je základním kamenem všech ostatních akordů. Akord se skládá z tóniky (=první stupeň stupnice) , od které se odvodí tercie a čistá kvinta (proto kvintakord). U durových akordů je tercie velká, u mollových je malá. Jednoduše řečeno, tvoří ho první, třetí a pátý stupeň stupnice. Vytvoříme tak takového sněhuláka.
Značení
Obecný vzorec pro tonický kvintakord je T5, přičemž T je tónika (název tónu) a pětka znázorňuje čistou kvintu. Tónický kvintakord např. stupnice G dur by měl být G5, jelikož však kvintakord je nejjednodušší, pětku nepíšeme. Navíc, index 5 se používá pro značení tzv. power akordů. Pokud je akord mollový, za značku se přidá koncovka -m, která symbolizuje malou tercii, která mollový akord odlišuje od durového. V anglicky mluvících zemích se spíše setkáte s koncovkou -mi, jež je zkratkou pro minor (=mollový).
V klasicistním značení molový akord označujeme malým písmenem: Am = Ami = a = ami. V jazzové a bluesové hudbě se obvykle molová koncovka nahrazuje pouhou pomlčkou: Am = A-
Když mluvíme o obratu akordu, v podstatě se tím myslí forma akordu -- tóny akordu seřadíme v jiném pořadí. Intervaly mezi jednotlivými stupni akordu se tedy změní. Obrat akordu c-e-g jsou tedy e-g-c’ a g-c’-e’. Jelikož má kvintakord pouze tři tóny, vyjma jeho základní podoby, jsou jen další dva obraty. U akordů, které se skládají z více tónů, je obratů logicky více.
Sextakord není postaven na tónice, ale na třetím stupni stupnice. V praxi to vypadá tak, že první tón akordu skočí o oktávu výše. Mezi prvním a posledním tónem sextakordu tím vznikne sexta.
Kvartsextakord je postaven na kvintě, tedy na pátém stupni stupnice (=dominanta). Můžeme ho odvodit od sextakordu přesunutím jeho prvního tónu o oktávu výše. Mezi tóny akordu tak vznikne kvarta a sexta.
Obraty se jednoduše značí tónikou lomeno prvním tónem obratu. Obraty akordu C jsou pro příklad C/E a C/G.
Zvětšený kvintakord je akord, který se skládá ze tří velkých tercíí. Můžeme ho odvodit od durového tónického kvintakordu, jemuž zvýšíme čistou kvintu na zvětšenou kvintu. Takový akord značíme indexem 5+, popřípadě zkratkou aug, nebo pouze symbolem +
Zmenšený kvintakord se skládá naopak z dvou malých tercií. Odvodíme ho od mollového tónického kvintakordu zmenšením kvinty. Značí se koncovkou -m (protože to je akord mollový) s indexem 5b či 5-. Můžeme se setkat i se značením pomocí zkratky dim, ta se ovšem spíše používá pro značení zmenšeného septakordu.
Suspended chords jsou akordy, které značíme příponou -sus s nějakým indexem. Takový akord vytvoříme z tónického kvintakordu, třetí stupeň (druhý tón akordu) však vynecháme a nahradíme ho velkou sekundou, nebo čistou kvartou. Pokud nahrazujeme sekundou, akord značíme příponou -sus2, v opačném případě -sus4.
Suspended akordy lze vytvořit i ze septakordu, nonakordu i dalších.
je akord, co se skládá ze čtyř tónů, mezi prvním a čtvrtým tónem tedy vzniká septima. Známe několik druhů:
Dominantní (malý) septakord utvoříme z durového kvintakordu obohacením o malou septimu. Značí se indexem 7.
Durový (velký) septakord vytvoříme z prvního, třetího, pátého a sedmého stupně stupnice. Mezi prvním a posledním tónem vznikne velká septima. Značíme ho indexem maj7 (zkratka pro major = durový). Zkratku maj můžeme nahradit malým trojúhelníčkem (například C △7), popřípadě indexem 7+.
*) Jak si můžete povšimnout, značení mollového akordu v angličtině je dosti sporné. Koncovka -m může totiž znamenat major (durový), ale i minor (mollový). Použití tedy záleží na člověku. Buď užije formu Cm pro dur a Cmi pro moll, nebo C pro dur a Cm(i) pro moll.
V jazzu se obvykle mollový akord značí pouhou pomlčkou (Cm = C- )
Proto, pokud čtete akordové značky ne-tuzemských skladeb, musíte si dát pěknýho majzla, abyste nezaměnili dur a moll.